کد مطلب:95653 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

خطبه 156-سفارش به پرهیزکاری












[صفحه 387]

تقوی و پرهیزكاری خداوندی را ستایش است كه گشاینده درها و فزاینده فضل و احسان و دلیل نعمتهای بی شمار و بزرگواری بسیار است. ای بندگان خدا، جهان به همان گونه كه با رفتگان رفتار كرده و با ماندگان نیز رفتار می كند نه از گذشته باز می گردد و نه از آنچه هست چیزی باقی می ماند. همه چیز در حال سیر تكامل است... آخر هر كار مانند اول آن است هیچكس را مهلت نیست، جان را می گیرند و هستی را به دیگران می بخشند. صفوف آدمیان در پی هم مرگ را انتظار می كشند و پا در راه قیامت دارند. هر كس در دنیا از این راه غافل بماند، در تاریكی فرومی غلتد و سرگردان می شوند و به هلاكت می رسد. و در این ورطه هولناك، شیاطین او را به سركشی وامی دارند و بر كارهای زشتش می افزایند. اما آخرین منزل رستگاران بهشت و آخرین جایگاه گنهكاران دوزخ است.

[صفحه 387]

ای بندگان خدا، به خاطر داشته باشید كه پرهیزكاری و تقوی حصار محكمی است كه شما را از هلاكت و گمراهی ایمن می دارد و عدم تقوی و سوق به گناه بر كسی ایمنی نمی بخشند و غرق شدگان در این غرقاب را به نیستی می برد. پس آگاه باشید كه با پرهیزكاری و دروی از گناه انسان به درجات عالی رستگاری راه می یابد. ای بندگان خدا، از خشم خدا بترسید و بدانید كه تقوی سرمایه نجات و رستگاری است و خداوند متعال به نور تقوی راه رستگاری را روشن داشته و به زبان پیامبرش راه كمال را نمایانده است پس برای اینكه با نیكبختی ملازم باشید، در روزهای ناپایدار عمر برای روزهای پایندگی خود توشه فراهم سازید كه خدا راه توشه برچیدن را نیز نشان داده و ناپایداری این جهان را نیز بار گفته است و راه را نموده است. و شما سوارانی هستند كه بر سر دوراهی و چند راهی بازمانده اید.

[صفحه 387]

پس آگاه باشید كه هر كه برای آخرت آفریده شده در این دنیای كاری ندارد، پس نباید به دنیا دل ببندد آمال دنیا موقت و رنج آن پیوسته است. ای بندگان خدا، در وعده خدا خلاف نیست و گریزی نیز ندارد آنچه نهی نموده غیر خواستنی و آنچه امر فرموده، مورد قبول دنیای دیگر است. پس اوامر او را اطاعت كنید و از هر چه نهی كرده روی بتابید تا به رستگاری برسید پس نگران روزی باشد كه رفتار و گفتار شما به حساب آید و هوشیار باشید كه خدا بر اعمال و رفتار شما حاضر و ناظر است و در روز رستاخیز همه زندگی شما مصور و مجسم خواهد شد و همه آنچه را مخفی داشته اید آشكار می گردد و از دستها تا زبان شما همه گویا خواهند شد و همه را باز خواهند گفت. پس كاری كنید كه در آن روز شرمنده و مضطرب نگردید. ای بندگان خدا بدانید كه ظلمت شب و پرده های ضخیم و درهای فروبسته نیز آنچه را كه بر شما گذشته پنهان نمی دارد و چون فردای قیامت رسد و مقصود برآید و هر یك از شما به آخرین خانه تنهایی خویش یعنی گودال فرود آئید، شما را به قیامت می خوانند، در آنجا همه علتها آشكار است و هیچ عذری پذیرفته نیست. پس آگاهانه بنگرید و عبرت بگیرید و از گذشته برای فردای خود پند بیامو

زید و تقوی و پرهیزكاری را از دست نگذارید.


صفحه 387، 387، 387.